Itsepalvelu- vai palveluyhteiskunta
Palveluyhteiskunnan kehittyessä
näyttää siltä, että palveltava saa yhä enemmän palvella
itseään. Kielen kehittyessä sanat ja ilmaisut saavat uusia
sisältöjä ja merkityksiä. Kielen taju muuntuu pikku hiljaa.
Miten mahdat mieltää sanan palveluyhteiskunta merkityksen, ehkä
siten, että sinua palvellaan – tai sitten niin, että suurin osa
töistä on palvelun luonteisia.
Silloin tällöin pahoitellaan sitä,
että kahvilakulttuuri hengittää vähän pihisten. Kaupunkioloissa
esimerkiksi kahvilatilojen vuokrat nousevat niin, että on vaikeuksia
palvelun järkevässä hinnoittelussa. Kahvikuppi maksaa liikaa monen
mielestä. Vertailukohteena tosin on usein marketin tarjouskahvista
keitetty oma kupillinen. Linux-kerhon pikku porukka kokoontuu
silloin tällöin myös kahvilassa. Viihtyisän ympäristön lisäksi
muutamassa niistä on ollut käytettävissä myös langaton verkko,
ilmaiseksi – siis kahvilapalvelun lisäpalveluna. Niin, onhan myös
kahvi ollut ihan hyvää, aivan muuta kuin pikabaarin automaatista
pahvimukiin lirutettu.
Pankkipalvelut ovat yhä laajemmin
maksullisia samalla kun asiakas joutuu pankkiasioissa yhä enemmän
palvelemaan itseään. Onko palvelua se, että asiakas saa
automaatilta käteisrahansa. Vielä on varsin paljon ihmisiä, jotka
haluaisivat nostaa rahansa pankin tiskiltä oikean ihmisen
avustamana, mutta kun syrjäkylän konttori on lakkautettu ja lähin
pankkitoimihenkilö on vaikkapa kahdenkymmenen kilometrin päässä.
Kaupungissa voit joutua samaan tilanteeseen, koska lähikonttorisi
käteispalvelut on lakkautettu. Kun käytät automaatteja, palvelet
itse itseäsi. Sama pätee pankkipalveluihin netissä.
Olen joitain kertoja asioinut
huoltoasemalla ihan palveltavana. Kotimaan maaseutuhuoltikalla ostin
autonpesun. Palveluhenkilö suoritti käsin huolellisen esipesun,
antoi sen jälkeen pesurobotin tehdä karkean työn ja lopuksi
tarkisti tuloksen, korjaili vähän ja kuivasi. Miellyttävä
palvelukokemus ja erinomainen työn tulos. Ulkomaan matkoilla on
useimmiten huoltoaseman palveluhenkilö suorittanut tankkauksen –
ihan mukavaa. On aika moinen kontrasti siihen, että kyyristelet
kylmän aseman automaatilla peitellen tunnusluvun näppäilyäsi,
ettei vain rikollinen tavalla tai toisella kaappaa tietojasi. Edistys
on toki tärkeää ja hienoa, mutta asioilla on puolensa.
Maalaiskaupassa oli ennen vanhaan tuoli
tai peräti penkki, jolla asiakkaat voivat levähtää, istuskellen
ja maailmaa parantaen. Asiakkaalla ei ollut kiire, ei myöskään
kauppiaalla. Nykyajan supermarketissa voi olla tilaa
hehtaarikaupalla, mutta harvemmin penkkiä, millä levähtää, mihin
istahtaa jutustelemaan. Tavarat ovat hyvin esillä ja ostoskärry
kulkee. Palveluhenkilökin löytyy neuvomaan, missä etsimäsi tavara
tai hyödyke on. Onneksi aika harvoin sentään opastusta tarvitseva
saa vastauksen ”siellä niitä on hyllyssä”. Asiakasta
palvellaan myös palvelutiskiltä, mutta paljon on omassa varassa.
Palvelualttius vaihtelee erittäin paljon, samoin palveluhenkilöiden
asiantuntemus. Kivijalkakaupat ovat melkein hävinneet tai muuttuneet
ostoskeskusten pikku myymälöiksi. Melko uutta suuntausta
asiakkaiden palvelussa edustavat tavaratalot ja muutaman
kaupparyhmittymän marketit ja supemarketit. Viinakauppaan ei
tarvitse nykyään mennä lakki kädessä. On jopa mahdollista alan
valintamyymälässä etukäteen varata asiantuntijaopastus.
Entiaikaan palvelua oli runsaasti
tarjolla, nyt sitä kyllä saa etsimällä – joskus vain
vaatimalla. Kunnallisia palveluja on edelleen runsaasti, jopa
runsaammin kuin ennen. Tosin usein on niin, että palvelu on, mutta
se ei ole käytettävissä. Pikaisen avun tarvitsija joutuu
valitettavan usein hakemaan apunsa terveyskeskuksen sijasta
yksityislääkäriltä. Ääritapauksissa apua tarvitsevaa
kierrätetään kunnalliselta luukulta toiselle. Hallintoalamainen
juoksee kuuliaisesti, koska tarvitsee sen mitä on hakemassa.
Pahimmassa tapauksessa hän saa vain rahalla sekä apunsa että
asiallisen kohtelun ja statuksensa kansalaisena. Palveluja myös
tyrkytetään, kyllästymiseen asti. Kännykänomistajan riesana ovat
liian usein sähkö- puhelinliittymä- ja lehtikauppiaat. Työtäänhän
he toki tekevät, mutta liika on liikaa. Onneksi on katsottu
tarpeelliseksi tarkistaa lainsäädäntöä tältä osin. Vielä
pitkään saamme varmaankin odottaa tilannetta, jossa puhelimen
soidessa ei tarvitse arvailla, onko tulossa myyntipuhelu vai ”hei
missä olet”-puhelu.
Palvelujen tarpeessa ja saatavuudessa
on eroja ajasta toiseen. Kirjoittajan on vaikea kuvitella, miten
tämän päivän nuori palvelun tarvitsija voisi todella hahmottaa
juuri mitään 40- tai 50-luvun tilanteesta. Elämäntyyli on kerta
kaikkiaan erilainen kuin silloin – samoin tarpeet ja
mahdollisuudet. Jotain entisestä kaipaa kyllä takaisin, mutta ei
sitä kaikkea.
Mietteitä maaliskuussa 2012
Hannu Haapasaari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti